Jak se změnila evidence docházky v době koronavirové pandemie

Alveno - docházkový systém v době korony

Od chvíle, kdy se v česku objevil první případ nákazy koronavirem, uběhl už více než rok. Museli jsme si zvyknout na nespočet omezení, nařízení a změn v našich osobních i pracovních životech. Změnám jsme se museli přizpůsobit často ze dne na den a na zdlouhavé procesy v rozhodování nebyl tentokrát čas. Alveno jde s dobou, a proto jsme celý rok pracovali na tom, aby se i váš docházkový systém všem těmto změnám přizpůsoboval co možná nejvíc flexibilně a rychle. Které hlavní změny se v evidování docházky v posledním roce odehrály? Vybrali jsme 6, které s největší pravděpodobností zasáhly téměř každého z nás.

Home Office a evidence docházky

Práce z domova se stala fenoménem prakticky přes noc. Velká část zaměstnavatelů se tomuto systému roky bránila, ale v tuto chvíli jedinou alternativou zůstává firmu prostě zavřít. Na všem se ale dá najít něco dobrého. Vzpomínáte si na zprávu z Avastu, že za dva měsíce, kdy museli poslat všechny zaměstnance na Home Office, ušetřili milion korun jenom za kávu? Mnohé firmy se dokonce rozhodly práci z domova upřednostnit před kanceláří a přestěhovaly se do menších prostor.

Jestli se vám tento systém práce stále ještě nezdá a máte rádi přehled o tom, kdo opravdu pracuje, Alveno je ideální parťák. Na softwarové čtečce je evidence pracovní doby možná odkudkoli, takže i z domu. Pokud chcete mít důkaz, že váš zaměstnanec skutečně pracuje a není třeba na výletě v lese, můžete si jeho přihlášení zkontrolovat spolu s GPS souřadnicemi, které se u „příchodu“ zaznamenávají. Firmu tak máte stále pod kontrolou.

Čipy, ideální bezdotykové řešení

Omezení mezilidských kontaktů je nutné doplnit dalšími hygienickými návyky. Hlavní změnou, kterou jsme u našich klientů pozorovali, je větší míra užívání docházkových čipů. Otisky prstů jsou jako forma evidování příchodů a odchodů z práce nezpochybnitelné, ale čipy mají taky svoje výhody. Kromě hygieny je to třeba GDPR, když máte plné ruce práce, kupí se vám návštěvy nebo přijde ladovská zima. Že to nedává smysl? Přečtěte si náš článek 7 výhod čipového docházkového systému.

Hygienická opatření

Pro zlepšení hygienických opatření je samozřejmě nejlepší zůstat na Home Office. Pokud musíte do práce, zaevidujte se čipem a ne otiskem. V čem je ale tedy přínos Alvena? Odpověď je jednoduchá. Elektronická evidence docházky. Jen si představte, jak ještě před časem fungovala spousta firem. Zaměstnanec ráno vyrazil do práce, před hlavní branou se postavil do fronty s ostatními kolegy a spolu s nimi v těsné řadě čekal, až se na něj dostane řada, aby mohl do bločku u paní vrátné zapsat čas svého příchodu.

Ten den byl shodou okolností konec měsíce, proto se taky zastavil u nadřízeného a potvrdil svůj pracovní výkaz. Vytištěný papír pak podepsal, odevzdal nadřízenému a ten ho zase odevzdal na účtárně. Kdyby mohl použít Alveno, celý tento proces by udělal, aniž by kohokoli potkal. Ráno si na počítači nebo v mobilu zaznamená příchod a docházku za uplynulý měsíc a potvrdí jediným kliknutím na palec nad svým pracovním výkazem.

Stravenky – ano nebo ne?

Zákoník práce nárok na stravenku při práci z domova nijak nedefinuje. Stravenka je totiž i při práci z kanceláře benefitem, který vy jako zaměstnavatel můžete ale nemusíte svým lidem poskytnout. Nemusíte se bát, že by došlo k problémům se zdaněním těchto nákladů. Není důležité to, odkud zaměstnanec pracuje, ale jak dlouho pracuje. Pokud má tedy stejnou pracovní dobu, jakou by měl při práci z prostor firmy, není třeba nic měnit. Pokud navíc máte Alveno, stravenky se můžou načítat automaticky v závislosti na docházce daného dne.

Stravenkový paušál

Tohle je novinka pro všechny. Stravenkový paušál, který znamená, že můžete zaměstnanci místo papírových nebo elektronických stravenek přidat k výplatnici přímo peníze. Mnohé firmy na něj přestoupily z klasických forem stravenek, a dokonce známe i firmy, které dříve nedávaly stravenky v žádné formě a tato novinka je nadchla a zavedli nově stravenky jako benefit. Alveno je i v tomto případě nápomocné. Díky evidenci docházky máte přehled o tom, kolik hodin, ve kterém dni zaměstnanec odpracoval a jestli tedy má nárok na stravenkový paušál. Z hlavy to tedy opravdu počítat nemusíte.

Dovolená na hodiny

Spolu se stravenkovým paušálem přišla ještě jedna novinka, která zamotala hlavu nejednomu zaměstnanci a mzdové účetní. Dovolená se přestala počítat na dny a nově o ni žádáme v hodinách. Systém pro většinu z nás nic nemění, je tady hlavně pro ty z nás, kteří mají třeba krátké a dlouhé pracovní dny. Je rozdíl, když si vezmete dovolenou v den, kdy máte odpracovat 6 hodin nebo v den, kdy jich máte odpracovat 10. Hodinová dovolená celý tento systém sjednotí a pro podobné případy je přinejmenším spravedlivější. Jak ji evidovat správně v Alvenu? Kolegové z podpory pro vás připravili jednoduchý manuál. Po jeho přečtení budete evidovat levou zadní: Jak na dovolené v roce 2021?

Zapomněli jsme na něco? Dejte nám vědět do komentářů na Instagramu nebo na LinkedIn. A samozřejmě zůstává pořád stejný systém, na který jste zvyklí – když vám něco není jasné, nebo si nejste řešením jistí, je tady pro vás naše podpora 😊.  

Zalíbil se vám systém Alveno?
Chtěli byste si vyzkoušet na vlastní kůži, jak vám může pomoci?