V čem tkví jedinečnost personalistů? Proč je podle nás nikdy nemůže kompletně nahradnit automatizace ani umělá inteligence? A ve kterých oblastech dnes nastupující stroje nejvíc usnadní práci? Přečtěte si náš článek o nenahraditelném lidském elementu v HR.
Že je strojové učení mocný nástroj, který nejspíš změní řadu oborů k nepoznání, to už jste jistě někde zaslechlii. Koneckonců se o tom ve veřejném prostoru vedou debaty už dlouhé měsíce. Jen málokdo však také nahlas zmíní, že zrovna personalisty nastupující umělá inteligence o všechnu práci rozhodně nepřipraví. Proč tomu tak je? A v čem mají lidé v personalistice před roboty nejvíce navrch? To se dozvíte v dnešním článku. Připravili jsme si pro vás 4 aspekty personalistické práce, jež podle nás zůstanou doménou lidských zaměstnanců, a nádavkem také 3 oblasti, kde naopak už dnes automatizace a AI nejvíc šetří čas i námahu.
Lidé na prvním místě
Personalisté mají už v názvu svého povolání vetknutu péči o člověka. Koneckonců lidé, o něž se personalista stará, často stojí za těmi nejkrásnějšími chvílemi, jež při práci prožije. Zároveň ovšem umí připravit ty nejnáročnější výzvy profesionální kariéry. A právě úzká vazba na lidi je hlavním důvodem, proč celý obor HR nikdy nemůže skončit výhradně v klepetech strojů. Kde všude je lidský prvek nutností?
1. Řešení konfliktů: Personalista je často prvním, nebo naopak posledním článkem firmy, na který se zaměstnanci obrací, když dojde ke konfliktu. Urovnává vztahy mezi kolegy i mezi nadřízenými a podřízenými. Řešení takových sporů je přitom bezpochyby vysoce hodnotná činnost. Personalistův zásah dokáže pořádně zahýbat se vztahy na pracovišti. Nadto může mít i další hmatatelné dopady.
Efektivní mediace v konfliktní situaci může předejít i soudním sporům a ušetřit tak firmě nemalé výdaje. Aby však byla úspěšná, potřebuje HR profesionál citlivě vyhodnocovat komplexní soubor různorodých prvků. Vyžaduje se od něho mimo jiné, ať správně odhadne emoční rozpoložení i osobnosti rozhádaných stran. Jedině pak jim dokáže průběžně přizpůsobovat komunikaci. Ujistit. Podpořit. Nebo naopak zaujmout pevné stanovisko, když je třeba. To všechno najednou nedokáže ani ten nejšikovnější robot.
2. Koučink a kariérní rozvoj: Věděli jste, že asijští mileniálové očekávají povýšení do dvou let od nástupu do práce? (Lay Hwa Yeap, S. Ting, K. Ooi, 2018) Aby firma nezaspala a nezklamala ani českou generaci Y, ani své zaměstnance z ostatních věkových skupin, potřebuje kariérní management. A na ten dohlíží personalista. Minimálně zčásti.
Zkušený HR specialista má „v oku“, jak si vedou jednotlivá oddělení. Dokáže vytipovat největší dříče. Možná dokonce i přesně ví, co nejvíc platí na kterého zaměstnance. Proto je v oblasti kariérního rozvoje tak nepostradatelný. Ať už sám zaštítí celou kariérní strategii, nebo své znalosti „jen“ šikovně propůjčí manažerům, je personalista – člověk – v otázkách kariéry zkrátka k nezaplacení.
3. Řízení změn: Došlo na nejhorší, je třeba propouštět. A někdo musí zaměstnanci předat, že se s ním do budoucna nepočítá. Nebo si firma v souladu s trendy moderního trhu prochází fúzí nebo akvizicí (v průzkumu od společnosti Accenture Strategy, který probíhal na americkém trhu, na 87 % podnikatelských subjektů uvedlo, že se v posledních dvou let spojilo alespoň s jednou další firmou). Lidé jsou nervózní, atmosféra v kolektivu visí na vlásku. Záchrana? Zkušený HR manažer, který své svěřence celou náročnou situací provede.
V podobných chvílích je kvalitní personalista – člověk – darem shůry. Vnese do rozbouřené firmy klid. Ve spolupráci s manažerem zodpoví nejpalčivější otázky. Lidsky a taktně vysvětlí, co je potřeba. Nádavkem k tomu citlivě, ale jasně nastaví mantinely.
Ne nadarmo to bývají právě personalisté, kdo v mimořádných situacích sehrává vůdčí roli. Jelikož důvěrně znají vnitřní dynamiku firmy, dovedou skvěle rozplánovat, jak předat změny zaměstnancům. Jako experti na krizovou komunikaci často také podávají pomocnou ruku manažerům v nejvyhrocenějších momentech. Postarají se, aby změnu firma i jednotlivci unesli bez ztráty reputace. Jejich lidskost je při tom všem jejich nejsilnějším trumfem.
4. Výběr a hodnocení odměn a benefitů: Kolikrát se vám stalo, že všichni odsouhlasili účast na nepopulárním firemním večírku, jen aby nakonec polovina zaměstnanců vůbec nedorazila? Nebo vedení firmy bez konzultace s personalistou představilo benefit, po němž pak prakticky nebyla poptávka?
Odměňování zaměstnanců je hotová věda. Zaměstnanci si o řadu věcí nahlas neřeknou. I sebelepší průzkum nejpoptávanějších benefitů může být zavádějící, když se nevhodně nastaví otázky. Zároveň je však klíčové, aby měla firma správně nastavený systém odměn. Odráží se totiž ve všeobecné motivaci jejích lidí. Jak z toho ven? S pomocí schopného personalisty.
Kdyby se motivace zaměstnanců vyučovala na vysoké škole, personalisté by mohli dělat lektory. Nejenže většinou po letech praxe už od pohledu vytuší, co zrovna na jejich kolektiv bude fungovat. Navíc také dodávají lidský rozměr případnému testování a dotazníkům, a tím výrazně napomáhají jejich správné interpretaci. Vyčtou z komunikace se zaměstnanci i to, co zůstalo skryto mezi řádky. A na rozdíl od umělé inteligence se nenechají tahat za nos ani nehrozí, že by poskytli nepravdivé informace.
Kde vládnou roboti?
Zkušení profesionálové z HR se podle nás zkrátka nemusí obávat, že by je technologie připravily o místo. Přesto jim však nastupující automatizace a strojové učení můžou urychlit a zpříjemnit řadu nudných činností, takže jim zbude víc času na práci s vyšší přidanou hodnotou. Kde se chytří pomocníci uplatní nejvíce?
1. Nejrutinnější administrativa: „Naklikávání“ vybraných, opakujících se dat do systému, ukládání faktur nebo třeba posílání všemožných potvrzovacích emailů. Všechny tyto repetitivní činnosti už dnes zdárně obstarají roboti. Personalistům pak postačí kontrolovat jejich výstupy. A ušetřený čas a energii mohou investovat do péče o lidi, v níž vynikají.
2. Vybrané části náborového procesu: Možná už se vám to také někdy stalo – vypíšete atraktivní pozici a CV se začnou hrnout zleva zprava. U některých oborů a typů povolání nejsou výjimkou vyšší desítky uchazečů. Jak je vytřídit?
Nejúspěšnější firmy se dnes povětšinou spoléhají na automatizované systémy. (Studie Jobscan, 2018) Projedou zaslané životopisy. Vyfiltrují uchazeče, kteří splňují alespoň základní požadavky. A uvolní HR manažerovi ruce, aby se mohl důsledněji věnovat perspektivním kandidátům.
3. Docházka, přístupy: Tytam jsou časy, kdy si personalisté museli ručně zapisovat do tabulek v Excelu. Dnes jim s evidencí docházky, ale třeba i monitorováním udělených přístupů pomohou chytré systémy. Docházkový systém Alveno kupříkladu zvládne ohlídat příchody i odchody, ale také přístupová práva různých zaměstnanců. Navíc personalistovi ušetří práci s evidencí dovolených, protože umožňuje zaměstnancům zažádat o volno, které pak manažer jednoduše odklikne. Vše přitom zůstává přehledné a snadno dohledatelné.
Nejčastější dotazy
V čem Alveno zjednodušuje práci HR specialisty?
V automatizaci opakujících se úkonů. Ušetří práci s evidencí dovolených a ohlídá odpracované hodiny.
V čem stroje personalisty spíše nenahradí?
V práci s lidmi. Personalista nejlépe pozná jak řeč těla, tak mimiku a culture fit zájemce. Umí odhadnout člověka pocitově i skrz své schopnosti a zkušenosti.