Boomeři, generace Z, mileniálové… Jak nejlépe vyjít vstříc zaměstnancům všech věkových skupin?

nahledove-obrazky

„Za chvíli tu bude Zdenka, ta nová office manažerka,“ připomíná s úsměvem šéf a ve vás nepříjemně hrkne. Zdenku totiž najímala kolegyně a vy si nemůžete vzpomenout, kolik je jí let. Máte horečně trénovat mládežnický slang? Nebo raději v pokynech pro nováčky narychlo mazat všechny moderní termíny? S jakou generací zaměstnance budete mít co do činění? A záleží na tom vůbec? Podívejte se v našem dnešním článku.

Stereotypy a generace rozdílné i podobné

Debaty o rozdílech mezi různými generacemi zaměstnanců často doslova hýří negativními stereotypy. Dnešní šedesátníci, tzv. baby boomers, například bojují s nařčenímí z technologické zaostalosti a neochoty učit se novým věcem, kvůli kterým na ně řada zaměstnavatelů hledí skrz prsty.

Mladší mileniály a generaci Z zase trápí nálepky sobeckých, nespolehlivých nebo nedochvilných pracovníků. Ale existují mezi různými věkovými skupinami skutečně tak velké, plošné rozdíly, nebo jde jen o pomlouvačný mýtus?

Pravda je jako obvykle někde uprostřed. Určité rozdíly mezi jednotlivými generacemi sice skutečně najdeme, nelze je však přeceňovat – a naopak podceňovat individualitu zaměstnance a jeho osobní motivaci. Ti nejšikovnější personalisté dovedou citlivě pracovat s obojím. Koneckonců většina zaměstnanců bez ohledu na věk sdílí společné cíle: chtějí být respektováni, oceněni a chtějí mít možnost kariérního růstu. A je na personalistovi, aby zajistil, že bude firma atraktivním zaměstnavatelem pro ně všechny.

S plánováním atraktivních odměn vám může pomoct třeba chytrý docházkový a HR systém Alveno. Najdete v něm přehledné šanony s informacemi a dokumenty k zaměstnancům, ale také prostor pro poznámky. Zapište si tam, co zaměstnance motivuje a poskytněte mu bezkonkurenční benefity.

Systém rozdělování zaměstnanců do generací poprvé už ve 20. století

Systém dělení zaměstnanců na generace se na český trh dostal z amerického prostředí. Do povědomí širší veřejnosti se tam dostal díky sociologu Karlu Manheimovi už ve 30. letech 20. století. Každá generace pokrývá časový úsek přibližně 15-20 let. Podle Manheima mají mít lidé, kteří se v tomto období narodí, určité společné znaky a způsoby chování. A o jaké generace zaměstnanců tedy dnešní personalista vlastně pečuje?

Baby boomers: důchodci i tiší dříči

Nejstarší generací, která si na pracovním trhu stále ve větším drží pozici, jsou tzv. baby boomers. V Americe tato generace takříkajíc slízla smetanu poválečného rozvoje a prosperity, tamní společnost však procházela poněkud odlišným vývojem než ta naše. U nás se baby boomers museli popasovat s tím nejhorším z komunistické éry. Někteří jako děti zažili znárodnění rodinného majetku, všichni byli svědky invaze vojsk Varšavské smlouvy.

Zatímco těm nejstarším z nich dnes táhne na osmdesát, ti nejmladší, narození v roce 1964, právě oslavili šedesátku. Mohou zastávat vysoce kvalifikované pozice, kde využívají své bohaté zkušenosti, často však také čelí diskriminaci kvůli věku. Ještě jim zbývá pár let do důchodu.

Generace X, Husákovy děti: kalhoty z tuzexu a sametová revoluce

Důchod je velkým tématem také pro druhou nejstarší generaci, tzv. generaci X, která u nás volně přechází do generace tzv. Husákových dětí. Ta přidělává vrásky zejména politikům plánujícím důchodovou reformu, jde totiž o nejpočetnější generaci celkově. Zaměstnanci z generace Husákových dětí se narodili v sedmdesátých letech minulého století, kdy vláda sázela na silnou proporodní politiku.

Zažili sametovou revoluci, bouřlivé období devadesátých let i euforii z nově nabyté svobody. Dnes je tato generace hojně zastoupena na vedoucích pozicích a mezi majiteli firem.

Mileniálové: avokáda, ekologie a ekonomické změny

Po generaci X na pracovní trh vstoupili tzv. mileniálové, neboli generace Y. Narodili se ve dvou dekádách na přelomu tisíciletí, zhruba v letech 1985 až 1993. Jsou v současnosti jednou z nejvýraznějších generací na pracovním trhu.

V médiích o mileniálech uslyšíte například v souvislosti s avokádovými tousty, kvůli jejichž pojídání si prý nenašetří na vlastní bydlení. Náklady na něj přitom podle průzkumu společnosti Deloitte skutečně přidělávají vrásky 45 % mileniálů. Tato generace totiž buduje kariéru v období ekonomického útlumu. Mileniálům více než starším generacím záleží na rovnováze mezi pracovním a osobním životem. Upřednostňují firmy s vizí nebo sociálním přesahem.

Přemýšlíte, jak mileniálům vyjít vstříc v požadavku na work-life balance? Nabídněte jim flexibilní pracovní dobu nebo home office, ať mohou práci přizpůsobit svým potřebám. S plánováním  flexibilních i nepravidelných směn vám pomůže docházkový a HR systém Alveno. Celý proces zvládnete na pár kliknutí. 

Generace Z: na internetu jako doma

Generace Z je první generací, která se už narodila do světa moderních technologií, sociálních sítí a internetu. Někdy se jí derogativně přezdívá také generace motýlích křídel pro určitou vnitřní křehkost. Tvoří zhruba čtvrtinu světové populace, u nás jde však o slabou generaci.

Gen Z výrazně více než ostatní generace používá sociální média, hlavně TikTok a Instagram, takže může být například pro náboráře složitější ji oslovit tradičními cestami. Na druhou stranu je ovšem snáze dostihnete telefonicky nebo SMSkou. Na telefonu jsou totiž jako doma, podle reportu BWI vlastní mobilní zařízení na 96 % z nich.

Okrajová generace: mladičká Alpha

S generací Alpha se na pracovním trhu ještě pár let nesetkáte. Její nejstarší členové, narození po roce 2011, se teprve chystají na první brigády, zatímco ti nejmladší si hrají v mateřských školkách. Někdy se jim přezdívá také generation glass, neboli generace skla. Dříve než kdokoli jiný totiž měli přístup k tabletům, a tak už dnes projevují neobyčejnou technologickou zdatnost.

Nejčastější otázky

Čím je specifická generace Z?

Generace Z je nejmladší generací na českém pracovním trhu. Její členové jsou na internetu jako doma, dokonale si rozumí s chytrými technologiemi a více než ostatní generace používají mobilní telefony. Od personalistů vyžadují flexibilní pracovní prostředí, moderní pracoviště a osobní svobodu.

Čím jsou specifičtí mileniálové?

Mileniálové dnes tvoří páteř pracovního trhu. Ačkoli vyrůstali v posledních letech bez počítačů a sociálních sítí, s moderními technologiemi si hravě poradí. Mají větší zájem o práce na částečný úvazek nebo jiné alternativní formy pracovních úvazků a záleží jim na work life balance.

Čím je specifická generace X a Husákovy děti?

Generace X a Husákovy děti se na trhu práce drží už nějaký ten pátek. Oproti mladším generacím si sice později osvojili moderní technologie, zato jsou však loajální a oplývají zkušenostmi. Méně je rozhodí ostřejší slovo od šéfa a často ochotněji setrvají dlouhodobě na stejné pozici.

Zaujal Vás systém Alveno?