Mzda v inzerátu: Klíč k zájmu uchazečů, nebo cesta k problémům?

Otevřená peněženka s bankovkami

Kolik lidí se vám přihlásí, když v náborovém inzerátu nezveřejníte mzdu? Ovlivní to nějak počty případných zájemců? Proč některé firmy výši mzdy zásadně neuvádějí? Jak velký podíl má cifra v kolonce mzda – nebo její absence – na atraktivitě inzerátu? A je informace o potenciální výši výplaty čistě interní záležitostí firmy, nebo do ní má promlouvat i někdo další?

Peníze jsou až na prvním místě, říká se někdy. Pro řadu lidí to tvrzení určitě platí dodnes. Ale ať už mezi ně vaši potenciální a stávající zaměstnanci patří, nebo ne, tématu transparentnosti mzdy v inzerátu se nejspíš docela nevyhnete. Jak je tedy nejvhodněji uchopit?

Absence konkrétní částky v náborovém inzerátu odrazuje potenciální zájemce

Čemu vadí, když mzdu prostě nezmíníte? Však se na mzdu mohou vážní uchazeči zeptat, ne? To sice možná ano. Lidi však tato informace zajímá už v inzerátu a podle některých průzkumů by si ji tam vysloveně přálo vidět 98 % uchazečů. Firma, která ji neuveřejní, tak tratí hned na několika frontách – přichází totiž nejen o část kvalitních zájemců, ale také o brandovou reputaci.

Reakce zájemců, když neuvidí v inzerátu konkrétní cifru nebo alespoň přibližné rozpětí:

  • Přes 40 % zájemců se vám vůbec neozve, protože úplně přehodnotí zájem o nabízenou pozici
  • 8 z 10 uchazečů o práci si odezvu na vaši poptávku bude nadstandardně rozmýšlet
  • Více než ½ zájemců automaticky vaši firmu vnímá jako méně důvěryhodnou

Výše uvedená data sice pocházejí ze zahraničních trhů, ovšem také na tom českém prázdná kolonka „Mzda“ vzbuzuje přinejmenším rozpaky. Podle průzkumu z tuzemského portálu s pracovními nabídkami pro řidiče například celých 83 % uchazečů o práci reaguje na inzeráty, které výši mzdy zmiňují, zatímco na ty bez konkrétní cifry zbude jen pouhých 17 % zájemců.

Na jednu nabídku, která obsahuje zmínku o výši mzdy, tak připadne násobně více odpovědí.

Proč některé firmy nerady vykládají karty na stůl?

Zdálo by se tudíž, že je vyřešeno. Odměny je vždycky lepší zveřejňovat, tečka. Jenže většinová realita na trhu práce vypadá jinak. Firmy se často zdráhají mzdy do náborových inzerátů uvádět a na řadě pozic zájemci najdou pouze generická sdělení jako „zajímavé mzdové/platové ohodnocení“.

Jako nejčastější důvody, proč mzdu neuvést, z úst náborářů zaznívá, že:

1. Nechtějí popudit stávající zaměstnance

Rozpočet není nekonečný a řada šéfů přidává peníze nejraději na individuální bázi a za zásluhy. Zároveň však v řadě oborů postupně rostou průměrné nástupní mzdy. Aby personalista dokázal získat nové zaměstnance, musí jim nabídnout vyšší částky, aby dohnal konkurenci. Tím však často dochází k tomu, že nově přijatí zaměstnanci pracují za vyšší mzdu než ti stávající.

2. Snaží se udržet prostor pro osobní jednání

Mnozí manažeři mají na výplatu novým zaměstnancům připravený konkurenceschopný budget, nechtějí však kupovat metaforického zajíce v pytli. Konkrétní nabídku si proto schovávají až na finální kola výběrového řízení, kdy budou mít přesnější představu o uchazečových kvalitách, zkušenostech i mzdových představách.

3. Nechtějí poskytovat informace konkurenci

Nejspíš nikoho nepřekvapí, že mzdy jsou jedněmi z nejvyužívanějších nástrojů konkurenčního boje. Lepší (finančně zajímavější) nabídka odjinud patří mezi nejčastější spouštěče dobrovolných odchodů zaměstnanců z firmy. – ODKAZ druhý březnový článek o fluktuaci zaměstnanců – Některé firmy proto na portálech práce sondují, kolik na dané pozici lidé odjinud berou. Manažeři, kteří se tomuto trendu chtějí bránit, pak přesnou cifru přirozeně raději nezveřejňují.

Ať už k vám nováčci přichází kvůli konkrétní mzdě, nebo díky skvělé brandové reputaci, Alveno vám pomůže, aby na nové pozici rádi zůstali. Náš promyšlený HR a docházkový systém šetří práci personalistům a čas šéfům i zaměstnancům. Vyzkoušejte ho také.

Jak do vztahů mezi zaměstnavateli a zaměstnanci zasahuje stát?

Napětí mezi táborem zastánců zveřejnění výše mzdy při náboru a jeho odpůrců se přelévá z byznysu také mezi zákonodárce. V některých státech, jako je například Lotyšsko nebo americké Colorado, tak vznikla pravidla, která zaměstnavatelům zveřejnění mzdy v určité podobě zkrátka nařizují.

Podobná změna se přitom chystá také u nás. Od 7. června 2026 by totiž Česká republika měla do svého legislativního systému integrovat směrnici EU o transparentním odměňování. Ta zaměstnavatelům ukládá, aby alespoň rámcově výši odměny uváděli rovnou v inzerátu. Zatím nicméně není jasné, kdy a v jaké podobě ji Česko reálně zavede.

Budoucnost přeje uchazečům o práci a větší otevřenosti

Transparentnost v odměňování je zkrátka velké je téma, které v tuzemsku stále rozděluje firmy a uchazeče o práci tak trochu do dvou táborů. Zatímco někteří zaměstnavatelé vidí v uvádění informací o mzdě zbytečné riziko, pro většinu zájemců je výše mzdy klíčová informace, která může rozhodnout, jestli se na danou pozici vůbec přihlásí.

S nadcházejícími legislativními změnami se však rychle blíží doba, kdy se otevřenost v otázce mezd stane normou. Možná je tedy na čase začít chystat novou mzdovou strategii.

Nejčastější dotazy

Proč je důležité uvádět výši mzdy v náborovém inzerátu?

Firmy, které uvádějí mzdu nebo alespoň mzdové rozpětí, přilákají větší počet kvalitních uchazečů o práci. Až 98 % hledajících preferuje inzeráty, jež obsahují informace o mzdě. Připadají jim totiž důvěryhodnější. A to se přímo promítá i do počtu reakcí na náborový inzerát.

Proč firmy často při náboru nezveřejňují nabízenou mzdu?

Řada firem se obává reakcí stávajících zaměstnanců. Také chtějí mít prostor pro vyjednávání a nechtějí poskytovat informace konkurenci. Zveřejnění mzdy vnímají jako možné riziko.

Fotografie Tomáše Foltase z Alvena Autor

Tomáš Foltas
Head of Marketing Alveno

Tomáš pracuje v Alvenu, který vyvíjí docházkový a HR systém. Alveno je součástí rodiny IRESOFT a ten je známý budováním pozitivního employer branding a s ním spojenou firemní kulturou. V práci trávíme #2000hodin ročně, což je více, než kolik času věnujeme našim koníčkům a volnému času. A my věříme, že tento #čas můžeme trávit smysluplně, udržitelně a s radostí.

Spolupracovník

Dominika Miarková
SEO & Content specialistka

Související články

Zaujal Vás systém Alveno?