Jak na zaměstnanecké persony? Podle našeho návodu je vytvoříte i vy

nahledove-obrazky

Zvažujete, že se pustíte do sestavování zaměstnaneckých person? Zajímají vás výhody kvalitativního, kvantitativního nebo kombinovaného stylu tvorby persony? Nebo si chcete osvěžit, co zaměstnanecké persony typicky obsahují? Na celý proces se zblízka podíváme v dnešním článku. Dozvíte se, jak zaměstnanecké persony vytváříme u nás v Alvenu a ukážeme vám, k čemu všemu nám posloužily.

Základní parametry přípravy zaměstnanecké persony jsou velmi podobné jako při tvorbě person v marketingu a UX designu. Sdílí s nimi hlavní cile: rozdělení heterogenního celku do menších, homogennějších skupin, aby jim firma mohla přizpůsobit služby a komunikaci. Výsledkem je vždy profil fiktivního člověka založený na reálných datech, který shrnuje hlavní charakteristiky určitého segmentu pracovníků. 

O ten se následně můžete opřít při plánování personální strategie nebo dalších aktivit. Co konkrétně přináší? To bude zčásti záležet na vašem vlastním rozhodnutí. Jedním z prvních kroků při přípravě zaměstnanecké persony je totiž vymezení hlavních otázek, na než má persona odpovídat.

Co obsahuje persona? Nosné informace i demografické údaje

Víte, co vás zajímá? Informační struktura persony se bude částečně odvíjet od vašich konkrétních potřeb. Řekněme, že si chystáte podklady k náborové kampani. Persony vám pomohou napsat inzerát, který nezapadne. U nás v Alvenu si třeba podle náborových person vytváříme představu o uchazečích o práci a jejich preferencích. Proto zařazujeme tyto specifické informace: 

  • Preferovaný typ komunikace — někdo hledá hlavně tvrdá data, někoho zaujme jedinečná tonalita, další uchazeči chtějí, aby jejich práce měla nějaký vyšší smysl
  • Chování při hledání práce — doporučení od známých, oslovení náborářem, nebo aktivní hledání na pracovních portálech
  • Relevantní náborové kanály  někdo chodí na konference, jiní hledají na LinkedInu, dívají se na pracovní portály, sociální sítě, nebo dají na doporučení…

Proměnlivá specifika doplňují základní demografické údaje. Ty zůstávají neměnné, ať už persona slouží jakémukoli účelu. Díky nim si místo persony snáze představíme opravdového člověka ze skupiny, kterou reprezentuje. Vždy zjišťujeme:

  • Věk — stačí širší rozpětí
  • Pohlaví — na některé pozice se typicky častěji hlásí určitá pohlaví
  • Jméno — u nás přidáváme i fotku, pomáhá to personu individualizovat a humanizovat
  • Vzdělání — dokresluje a propojuje zbývající informace

Nakonec se ptáme na hlavní zdroje motivace a frustrace. Tuto otázku v nějaké formě také najdete ve většině ostatních typů zaměstnaneckých person. Mírně se mění jen její konkrétní podoba. My u náborové persony chceme vědět:

  • Co uchazeče motivuje k přijetí práce — někoho zajímá časová flexibilita, někoho pověst firmy, další hledají stabilní práci nebo pracoviště poblíž domova
  • Co uchazeče odrazuje od přijetí práce — někoho odradí přesčasy, někoho děsí rutina, jiní lidé prioritizují příjemný kolektiv

Jak to všechno zjistit? Kvalitativní, kvantitativní a kombinovaný sběr dat

Jakmile si utvoříte jasnou představu o požadovaných informacích, nastupuje fáze sběru dat. Ta můžete získat hned několika způsoby: 

Kvalitativní výzkum: telefonické, písemné nebo osobní rozhovory, dotazníky nebo průzkumy. Může pracovat se stávajícími zaměstnanci nebo vedením firmy. Tento typ výzkumu pokrývá menší vzorek potenciálních respondentů, takže nemusí být statisticky zcela přesný. Poskytuje však detailnější výstupy.

Kvantitativní výzkum: automatický sběr dat pomocí analytických platforem, z CRM systémů apod. Tento typ výzkumu pracuje s většími vzorky populace. Poskytuje množství informací o demografických údajích respondentů, zpravidla však nedokáže zodpovědět podrobnější nebo komplexnější otázky.

Kombinovaný výzkum: časově i finančně nejnáročnější typ výzkumu, který přináší nejucelenější výsledky. Staví na kvantitativním základu, na nějž navazuje kvalitativní nástavba.

Teď už byste měli mít všechny informace, abyste mohli úspěšně udělat vlastní zaměstnanecké persony. Proč s tím nezačít třeba hned?

Nejčastější otázky k zaměstnaneckým personám

Mohu personu sestavit podle kolegy Jana Nováka? Přijde mi, že je vážně typický zástupce skupiny zaměstnanců, již mě zajímají.

Nedělejte to. Persony musí být zcela fiktivní, jinak ztrácí smysl. Nemají reprezentovat žádnou konkrétní osobu. Jsou agregátem skupiny lidí, která má něco společného.

Co je kvalitativní sběr dat?

Tento typ výzkumu pokrývá menší vzorek potenciálních respondentů, takže nemusí být statisticky zcela přesný. Poskytuje však detailnější výstupy. Mezi typické prostředky výzkumu patří telefonické, písemné nebo osobní rozhovory, dotazníky nebo průzkumy.

Co je kvantitativní sběr dat?

Tento typ výzkumu pracuje s většími vzorky populace. Poskytuje množství informací o demografických údajích respondentů, zpravidla však nedokáže zodpovědět podrobnější nebo komplexnější otázky.

Související články

Zaujal Vás systém Alveno?