Co má společného vaše firma s Coca Colou? Proč se zaměstnavatelům vyplatí budovat značku? A na čem postavit váš brand? Přečtěte si náš úvod do employer brandingu pro personalisty a zjistěte to.
Víte, proč se vám při pohledu na jasně červenou barvu vybaví Coca Cola? A proč je třeba Air Bank trávově zelená? I za takovými zdánlivými maličkostmi se skrývá rozsáhlý marketingový program s jediným cílem – budování brandu. Značku, neboli brand, tvoří souhra miriády prvků, z nichž většině byl věnován důkladný výzkum. Marketingoví mágové tak přesně ví třeba i to, že pokud značka prodává své zboží jako praktické, vyplatí se jí investovat spíše do strukturovaného vizuálu. (Affonso a Janiszewski pro Journal of Marketing)
Péče o brand se však netýká jen grafiky ani není výhradní záležitostí prodejců spotřebního zboží nebo bank, které chtějí oslovovat potenciální zákazníky. V podobě employer brandingu by ji naopak měla řešit každá firma působící na pracovním trhu. Brand firmy může přilákat, ale také odradit nejen stávající zaměstnance i potenciální uchazeče o práci. Až o 50 % snižuje náklady na rekrutování nových zaměstnanců a až o polovinu zvětšuje počet zájemců o nabízené pracovní pozice. (Linkedin Talent Solutions)
Employer branding je proces, jakým se firma snaží vytvořit a udržet pozitivní povědomí a reputaci jako zaměstnavatele. Tento koncept se soustředí na vytváření silného obrazu firmy a využívání této image k přilákání talentovaných zaměstnanců a udržení současných zaměstnanců.
V dnešním konkurenčním prostředí je tak značka jedním z nejvýznamnějších aktiv, které firma vlastní. A není radno její vývoj ponechat náhodě. Především podle pověsti a image firmy se už při výběru práce rozhoduje hned 13 procent mladých Čechů (TopZaměstnavatelé, 2022). Na co se tedy z pozice personalisty nebo zaměstnavatele zaměřit, abyste ji vylepšili? A jak postupovat?
Co tvoří brand zaměstnavatele? Třeba chytré technologie
Nejdřív se vyptávejte. Máte jako zaměstnavatel vytyčenu firemní vizi? Víte, co jsou vaše nejsilnější stránky? Pokud ne, nejdříve si je ujasněte. Nebojte se při tom opřít o názory stávajících zaměstnanců. Co vnímají jako nejvýraznější přednosti firmy oni? Až si vytvoříte ucelenější představu, můžete oslovit vedení firmy nebo marketingové oddělení a společně vybrat, na kterých prvcích budete do budoucna více stavět. Ty se stanou základními kameny vaší strategie employer brandingu.
„Nejsilnější brandové prvky jsou ty, které odráží realitu vaší firmy. Pokud něco neodpovídá reálným zkušenostem vašich zaměstnanců, nechlubte se tím, ani kdyby to bylo marketingově přitažlivé. Potenciální uchazeči o práci by vás s největší pravděpodobností prokoukli.“ (zdroj)
Co konkrétně lze postavit jako přednost? Třeba využití moderních technologií, jako je online HR systém Alveno. Pomáhá zaměstnavatelům spravovat personální agendu a poskytuje analytické nástroje pro zlepšování interních procesů. Díky chytrému HR systému mohou firmy efektivněji řídit zaměstnance a usnadnit jim administrativní činnosti.
Díky docházkovému a HR systému Alveno si sami zvolíte, jak chcete být benevolentní ke svým zaměstnancům. Můžete jej používat jako striktní nástroj pro evidenci docházky, nebo jako benevolentní systém, který vám pomůže zajistit zákonnou povinnost na pár kliknutí. Tím se omezuje stres a tlak na zaměstnance, ale zároveň umožňuje zaměstnavateli, aby si udržel potřebný přehled. Kromě toho systém poskytuje i další funkce, jako je například digitální podepisování dokumentů nebo automatizované schvalování žádostí o dovolenou. Vašemu employer brandu tak přinese hned dvě žádané hodnoty: otevřenost inovacím a digitalizaci a prozaměstnanecký přístup. A jaké další koncepty letos táhnou?
Dlouhodobost trendem pro rok 2024
Dlouhodobost je pro rok 2024 v kurzu hned nadvakrát. Jak to? Zaprvé je klíčovým základním kamenem každé strategie employer brandingu. Jistě znáte otřepanou frázi o tom, že reputace se těžko a pomalu buduje, ale lehko a rychle ztrácí – a analogicky je tomu i s budováním brandu.
Vaše značka jakožto zaměstnavatele se utváří postupným, dlouhodobým procesem, rozhodně nejde o otázku několika týdnů nebo měsíců. Úspěch vyžaduje čas, úsilí a trpělivost. Neměli byste tedy od vytyčených postupů a strategií upouštět nahodile. Každá změna, kterou zavedete, by měla být promyšlená a pečlivě zvažovaná v kontextu celé brandové strategie.
Zároveň je dlouhodobost výraznou výhodou pro celý váš firemní brand. Stabilita a finanční zdraví zaměstnavatelů v současnosti zajímá na 64 % Čechů (Randstad, 2022). Firmy s dlouholetou historií mají podle specialistky na employer branding Marty Riggins pro rok 2024 velkou konkurenční výhodu. Pokud můžete, nebojte se tím pochlubit.
Nejčastější dotazy k employer brandingu
Co je to employer branding?
Employer branding je proces, jakým se firma snaží vytvořit a udržet pozitivní povědomí a reputaci jako zaměstnavatele. Tento koncept se soustředí na vytváření silného obrazu firmy a využívání této image k přilákání talentovaných zaměstnanců a udržení současných zaměstnanců. Employer branding se zabývá tím, jak firma komunikuje s vnějším světem a jaké hodnoty a principy jsou pro ni důležité. Tento proces může zahrnovat například propagaci značky firmy, prezentaci kultury a hodnot firmy na veřejnosti, podporu spokojenosti zaměstnanců a zlepšení zkušeností zaměstnanců v rámci firmy.
Co je cíl employer brandingu?
Důležitým cílem employer branding je přilákat kvalifikované zaměstnance, kteří se cítí motivováni pracovat pro firmu a její hodnoty. To může pomoci firmě dosáhnout větší produktivity, snížit fluktuaci zaměstnanců a zlepšit výsledky podnikání.
Co je to EVP (employee value proposition)?
EVP (employee value proposition) je soubor benefitů, výhod a hodnot společnosti, které firma nabízí svým zaměstnancům. Zahrnuje například zmíněné benefity, ale i mzdu, pracovní podmínky, pracovní dobu, rozvojové programy a další výhody. Tím všim se snaží přilákat talentované zaměstnance a ty současné si udržet.