Co nám v HR světě připraví rok 2024? V tomto článku probereme nejen výzvy, které na HR manažery tento rok čekají, ale také jak s nimi bojovat a jaké techniky, taktiky a nástroje používat, aby vás po celý rok nic nepřekvapilo.
Nemáte čas přečíst si celý článek? Nebo si jej prostě jen chcete pustit pasivně do ucha? Není problém, článek nám namluvila Lucka, jen ji odpusťte intonaci, je ze světa jedniček a nul (AI).
Jakým výzvám budou HR manažeři muset čelit v roce 2024?
Výzva 1: Návrat fenoménu quiet quitting
Nezaměstnanost v Česku sice poprvé po mnoha letech přestává klesat, pracovní trh však dál trápí přebytek neobsazených míst. Znovu tak nabývá na aktuálnosti potíž, která už za poslední dva roky stihla potrápit většinu personalistů. Seznamte se s fenoménem tzv. quiet quittingu. Quiet quitting, neboli tiché odchody, označuje situaci, kdy zaměstnanci sami od sebe v práci udělají jen to, co vysloveně musí. Nezajímají se o výsledky firmy ani týmu, jejich práce je netěší, ale přesto například kvůli situaci na trhu nehledají nové místo. Co s tím? Šikovný personalista takové zaměstnance často dovede znovu namotivovat. Někdy stačí, když si je vyslechne a pomůže zmírnit jejich nejpalčivější výhrady. Třeba reorganizací pracovní náplně nebo podporou rovnováhy mezi pracovním a osobním životem.
Výzva 2: Organizační efektivita
České ekonomice se po dlouhých měsících špatných hospodářských výsledků konečně začíná blýskat na lepší časy a firmy, které toho dokáží nejlépe využít, získají klíčový náskok před konkurencí. Proto bude rok 2024 ve znamení zefektivňování a zvyšování produktivity. Pro HR manažery to znamená důkladnou kontrolu vnitrofiremní organizační struktury. Šlape všechno na nejvyšší možný výkon? Je načase si posvítit na potenciální slabiny v personalistických záležitostech firmy, ujistit se, že všichni ve firmě táhnou za jeden provaz a podpořit zaměstnance, kteří to potřebují.
Výzva 3: Shánění kvalifikované, kvalitní pracovní síly
Přes mírné zlepšení situace na pracovním trhu se firmy o kvalitní pracovníky také v roce 2024 nadále přetahují. Prohlédněte si pod drobnohledem, jak má firma zorganizované nábory. Co můžete udělat pro to, aby ti nejtalentovanější zaměstnanci zamířili právě k vám?
Výzva 4: Péče o stávající zaměstnance
Navzdory opatrně optimistické makroekonomické prognóze v roce 2024 zaměstnance nejspíš nečeká příliš mnoho příležitostí k povýšení a kariérnímu postupu. Namísto toho tak HR manažeři potřebují zintenzivnit péči o ambiciózní členy týmu, aby kvůli kariérní stagnaci neukončovali spolupráci a neodcházeli jinam. Jak zajistit, aby lidé z vaší firmy cítili, že se kariérně posouvají, i když jim nemůžete nabídnout lepší pozici?
Výzva 5: Automatizace a data
Všechny HR výzvy pro rok 2024 nesou jeden společný rys. Vyžadují od personalistů, aby pracovali chytře a tam, kde to jde, si šetřili práci. Třeba pomocí chytrých nástrojů a automatizace. Zjistěte si, zda máte přístup ke všem informacím, které ke skutečně efektivní práci potřebujete. Máte svá rozhodnutí jak podložit daty?
Jak si ulehčit práci?
Rok 2024 prověří schopnosti i těch nejzkušenějších HR manažerů. Vytipujte si, kde se dá ulehčit práce a tím ušetřit čas, který můžete věnovat nejdůležitějším oblastem.
Chytrým nástrojem Alveno k větší produktivitě
Moderní nástroje pomáhají HR manažerům rychleji zvládnout víc úkolů. Chytrý docházkový systém Alveno například sám ohlídá evidenci docházky i pracovní doby, zjednoduší schvalování nemocenské a dovolených, a navíc personalistovi pomůže s přípravou podkladů pro účetní.
Co HR manažerům letos pomůže uspět?
1. Laserově precizní zaměření na klíčové cíle
Na práci HR manažerů stojí celá firma. To jsme si ověřili už během pandemie. V roce 2024 se při této práci nejvíce vyplatí zaměřit na podporu zaměstnanců a prevenci syndromu vyhoření. To si žádá efektivní nastavení priorit. Pokud prioritizujete příliš mnoho oblastí najednou, hrozí, že namísto lepších výsledků nic nedotáhnete do konce. Určete si, které priority jsou pro vás ty skutečně klíčové a jasně je komunikujte zaměstnancům. Identifikujete je třeba pomocí Paretovy analýzy.
Také si pohlídejte, aby se ke všem oddělením i týmům dostalo, jaké má firma pro rok 2024 stanovené cíle – a co se v souvislosti s těmito cíli od nich konkrétně očekává. Priority a cíle, které zaměstnanci plní, by vždy měly být realistické a dosažitelné. Rozhodně by nikoho neměly děsit, ani nutit k přepracování.
2. Zvyšování celofiremní produktivity
Vzhledem k vývoji české ekonomiky lze pro rok 2024 očekávat, že firmy začnou hledat, jak dál zvyšovat produktivitu. Do centra zájmu se dostanou nejen výkony týmů, ale také práce a motivace jednotlivých zaměstnanců. HR manažeři mají v tomto ohledu skvělou výchozí pozici. Mohou mezi lidmi podpořit dobrou náladu i týmového ducha a pomoct jim, aby se z plných sil zapojili. Zároveň mohou identifikovat oblasti, kde firma v personálních aspektech pokulhává, a zavést změny, které přispějí k lepším výkonům, výsledkům i nižším nákladům. Mohou to být třeba celofiremní dny bez schůzek, kdy se zaměstnanci budou soustředit výhradně na práci, centralizovaný HR systém nebo veřejně přístupný seznam nejčastěji kladených otázek, který jim ušetří práci se zodpovídáním hojně opakovaných dotazů.
Jste připraveni růst?
Připravit firmu na období obnoveného růstu je náročný úkol. Ujistěte se, že nic nepropásnete, se třemi strategiemi z našeho návodu.
Tip 1. Chytře pracujte s čísly a daty
Projděte si statistiky, jako je celkový počet zaměstnanců, náklady na výplaty, zisky v přepočtu na zaměstnance, struktura zaměstnaneckých odměn a počty podaných výpovědí. Tato data vám poskytnou cenné informace o stavu firmy a odhalí oblasti, kde je ještě co zefektivňovat. Na tuto práci se vyplatí spojit síly s finančním oddělením nebo účetní. Pokud při společné kontrole efektivity a ziskovosti jednotlivých oddělení najdete místa, která by stála za zlepšení, rovnou to s nimi můžete probrat. Pak případně se vydejte také za vedením firmy.
Teď je ten nejlepší čas pořádně prozkoumat metriky, jako jsou náklady na nábor, počty HR manažerů a zaměstnanců a rychlost reakcí na požadavky zaměstnanců. Poskytnou vám cenné vodítko k efektivitě práce a vytížení HR týmu. Bez těchto dat nemůžete monitorovat ani analyzovat výsledky HR oddělení nebo jejich případný vývoj v čase.
Tip 2. Otevřenost a autenticita vedou
V náročných obdobích klesá zájem zaměstnanců o firmu i jejich celková motivace. Transparentní přístup je jednou z nejúčinnějších technik, kterými lze tento trend alespoň částečně zvrátit. Mluvte s teamleadery o tom, jak situaci zvládají jejich podřízení. Zajímejte se o data, snažte se pochopit souvislosti, ať si dovedete utvořit fundovaný obrázek o výsledcích a budoucnosti firmy, a ať můžete případně uklidnit zaměstnance. Průběžně, otevřeně komunikujte s členy svých týmů. Silný nadřízený se pozná také podle toho, že se nebojí přiznat, co neví a čím si není jistý. I taková informace přispívá k lepší atmosféře v týmu.
Nezapomeňte si také čas od času vyžádat zpětnou vazbu. Je důležité vědět, jak si vedete, a jak na lidi působíte. V době, kdy řadu oborů už několikátým rokem trápí odliv zákazníků a nižší tržby, vyniknou manažeři, kteří zvládají nejistotu a umí pracovat, ačkoli jim třeba chybí některé informace. Naučme se být zranitelní a být zaměstnancům v těžkých chvílích oporou, aby se na nás mohli obrátit, když potřebují povzbudit nebo uklidnit. Zároveň můžete připomenout ostatním manažerům, že se v případě potíží mohou spolehnout na širší okruh firemního vedení.
Náš tým v Alveno kupříkladu pandemie COVID-19 výrazně stmelila. Paradoxně přes virtuální meetingy sblížila i lidi, kteří by se jinak možná v kanceláři sami od sebe nevyhledávali. Nebojte se proto navazovat nové kontakty a využívat je.
Ozvěte se známým, jejichž firmy jsou na tom podobně jako ta vaše, a inspirujte se jejich řešeními. V dnešním globálním světě, kde jsme všichni propojení, se kvalitní síť známých vyplatí jako nikdy. Nevíte, kde začít? Zkuste to třeba u online kulatého stolu, který pořádá Svaz personalistů České republiky.
Poslední 3. tip: nepřestávejte hledat pozitiva
Změna je sice hnacím motorem úspěchu, ale příliš mnoho novinek zaměstnance zahltí. Pro rok 2024 se proto soustřeďte na oblasti, které stoprocentně posunou firmu kupředu. Letos mezi ně patří například zefektivňování organizace a administrativy, podpora ultravýkonných pracantů a propracovaný systém motivačních odměn.
Náročná období podněcují k největšímu osobnostnímu růstu. Nesou s sebou možnost učit se novým věcem a posouvat své hranice. Řada nejúspěšnějších firem začínala ve složité ekonomické etapě, ať už během pandemie nebo třeba za světové finanční krize v minulé dekádě. Snažte se proto vnímat letošní překážky jako výzvy a šanci k improvizaci, novým začátkům a novým iniciativám.