Jak napsat poutavý pracovní inzerát?

nahledove-obrazky

V IRESOFTu se zaměřujeme na to, aby naše inzeráty oslovily přímo toho, koho si na dané pozici představujeme. Možná jste si všimli, že naše inzeráty často začínají slovy jako „Sam hledá (konzultanta/tku)“ nebo „Michal hledá (obchodníka, asistentku)“ nebo „Lukáš hledá (vývojáře, UXáka)“. Vytváříme je tak, aby hovořily přímo k budoucímu kolegovi z pohledu jeho potenciálního vedoucího, který hledá jednoduše nového člena do svého týmu.

Zaměstnanecké persony – základ každého pracovního inzerátu

Je pro nás velmi důležité, aby inzerát oslovil „ideálního kandidáta“ a zaujal ho na první pohled. Chceme, aby inzerát dokázal odpovědět na všechny jeho nevyřčené otázky a poskytl komplexní přehled o pozici, práci a týmu. Klíčové je také přiblížit typickou příjemnou atmosféru v naší firmě. Píšeme inzeráty v odlehčeném stylu, poskytujeme jasné informace bez zbytečného balastu a vyhýbáme se klišé.

Abychom mohli cílit a naladit se na kandidáty, vytvořili jsme si v rámci našeho týmu zaměstnanecké persony odpovídající našim představám o ideálních kandidátech na jednotlivé pozice. Každá pozice vyžaduje odlišný typ člověka. To, co je důležité pro kandidátky na asistentku, nemusí být relevantní pro programátory.

Při tvorbě těchto „person“ jsme šli do hloubky a vytvořili jsme „typické představitele“ jednotlivých pozic na základě našich zkušeností. Specifikovali jsme si konkrétní kategorie:

  • Jméno – pohlaví – věk
  • Požadované vzdělání pro danou pozici
  • Očekávaný příjem
  • Kariérní cíle
  • Motivace a frustrace v práci
  • Jaké náborové kanály jsou vhodné pro danou pozici?
  • Preferovaný styl komunikace
  • Chování při hledání práce
  • Ovlivňující faktory a rozhodnutí
  • Silné stránky, hodnoty, osobnostní rysy atd.

Mluvíte k lidem, buďte autentičtí a transparentní

Věříme, že je důležité v inzerátu také zdůraznit KPI (key selling points) – tedy to, co je pro naše potenciální uchazeče důležité a co je pro ně atraktivní v naší nabídce práce.

Při psaní inzerátu se snažíme být maximálně transparentní a pravdiví. Nepokoušíme se skrývat méně příjemné aspekty práce za zdánlivým pozlátkem. Pokud se někdo uchází o pozici recepční, nemůže očekávat častou práci z domova. Naopak, pokud se nám líbí kandidát na konzultanta helpdesku, po zaučení může částečně pracovat z domova, ale stále platí pevně stanovená pracovní doba od sedmi do tří. Pokud kandidát projevuje zájem o pozici HW specialisty v office týmu, měl by být připraven občas balit balíky a běhat po kanceláři s oboustrannou lepící páskou.

Buďte autentičtí. Cokoliv, co napíšete do inzerátu a ukáže se na pohovoru (nebo ještě hůře, v případě přijetí ve zkušební době) jako zkreslená informace, se Vám může okamžitě vrátit na zákaznické zkušenosti (ano, i uchazeč je zákazník). A jedna negativní reference Vám může pošramotit dlouho budovaný employer branding.

Buďte autentičtí. Cokoliv, co napíšete do inzerátu a ukáže se na pohovoru (nebo ještě hůře, v případě přijetí ve zkušební době) jako zkreslená informace, se Vám může okamžitě vrátit na zákaznické zkušenosti (ano, i uchazeč je zákazník). A jedna negativní reference Vám může pošramotit dlouho budovaný employer branding.

Lucie Přibylová HR specialistka

Uchazeče zajímají fakta, ukažte mu jeho náplň práce

V inzerátu se také zaměřujeme na to, co naše firma dělá zajímavého, jaký je smysl našeho produktu, jeho přesah a přínos pro společnost. Pokud je to možné, uvádíme reference od našich zákazníků, zejména pokud jsou to známé značky (rádi se pochlubíme videoreferencemi, které jsme natočili pro docházkový systém Alveno a ukážeme kandidátům, jaké známé značky využívají náš produkt). Zmiňujeme také jiné zdroje, kde se o nás hovoří, jako jsou podcasty, články nebo dokonce reference samotných zaměstnanců. Zaměstnanci dokáží nejlépe představit důvody, proč rádi pracují pro naši firmu. Ideální je tohle budování třeba profil na Atmoskopu, vybízejte kolegy k tomu, aby Vaši společnost hodnotili.

Jaké jsou další informace, které mohou zaujmout kandidáty v inzerátu?

  • ✅ Důvod vzniku této pozice: Rozšiřujeme tým nebo jsme interně přesunuli někoho na jiné místo?
  • ✅ Představte nadřízeného a celý tým: Jak spolu tým spolupracuje a jaký je šéf?
  • ✅ Detaily o projektu, na kterém bude kandidát pracovat, včetně používaných technologií.
  • ✅ Informace o onboardingu, zaškolování a adaptaci na pozici.
  • ✅ Firemní kultura: Jaká je atmosféra a hodnoty v naší firmě?
  • ✅ Mzda a benefity.

Při tvorbě pracovních inzerátů jsme upřímní, transparentní a popisujeme konkrétní příklady toho, čím se daná pozice zabývá a vyhýbáme se zbytečným klišé a frázím. V závislosti na typu firemní kultury můžeme být osobnější a hravější, avšak i pro korporátní banku můžeme vytvořit „seriózní inzerát“, který působí lehce, je čtivý a přitahuje uchazeče, aby se dozvěděli více o dané pozici.

Autor

Lucie Přibylová
HR specialista

Lucka po dobu své více než 10 leté praxe v personalistice zakotvila v IT společnosti IRESOFT, kde má na starosti dennodenní personální agendu. Společně s týmem personalistů se stará nejen o nábor nových uchazečů, ale také o to, aby ti stávající zaměstnanci byli maximálně spokojeni a budovali pozitivní zkušenost s IRESOFTem jako zaměstnavatelem. Tím všichni v týmu rozvíjí firemní kulturu a dlouhodobě budují employer branding.

Spolupracovník

Tomáš Foltas
Marketingový specialista

Související články

Zaujal Vás systém Alveno?