Personalisté tvoří živoucí srdce každého podniku. Bývají jednou z prvních i posledních tváří, s nimiž se lidé při působení ve firmě setkají. Pečují o motivaci, odměny i mezilidské vztahy na pracovišti. Zároveň zodpovídají za řadu dokumentů a smluv, ale třeba také výplaty. Často ze sebe v práci – a to i po emocionální stránce – vydávají maximum. Přesto se však od těch, o něž se starají, občas setkávají s určitým despektem nebo rovnou výtkami. Čeho se stížnosti zaměstnanců na HR týkají nejčastěji? Podívejte se, na co si dát pozor, v našem dnešním článku.
Nestojíte na jejich straně
„HR nechrání tebe, ale firmu“, dozvídají se zaměstnanci často na sociálních sítích, když žádají o radu. A právě tento rozšířený dojem je vaším nepřítelem číslo jedna. Podle průzkumu z roku 2018, který oslovil zaměstnance z amerických technologických firem, nedůvěřovalo HR přes 70 % respondentů. Jenže pokud si jejich důvěru jako personalisté nezískáte, jen těžko můžete efektivně vykonávat svou práci.
Co tedy s tím? Abyste tento extrémní skepticismus překonali, snažte se zaměstnancům dokázat, že stojíte na jejich straně. Nebo jste alespoň důvěryhodným prostředníkem mezi nimi a vedením, který má na srdci i jejich zájmy.
Že nehrajete proti zaměstnancům můžete ukázat například lidským, osobním gestem v těžkých situacích. Třeba při propouštění. Nestavějte se do role mluvčího vedení, ale průvodce zaměstnanců. Dejte jim najevo, že za ně bojujete. Nabídněte jim podporu. Ocení to nejen odcházející zaměstnanec, ale i všichni ostatní.
Pravidla jsou Vám přednější než lidé
Řád a pořádek na pracovišti musí být, to dá rozum. A právě HR často připadá nezáviděníhodný úkol obojí zajistit. Na tom by nebylo nic zas tak špatného. Kdyby ovšem někteří personalisté při vymáhání pravidel občas nezapomínali, že jejich hlavním posláním zůstává péče o lidi.
Jako se to stalo třeba HR manažerovi amerického Walmartu, který kvůli banalitě svou firmu připravil o spolehlivého zaměstnance. Ten totiž sebral lahve z košíku před obchodem a odnesl je do sběru. Přilepšil si tak o necelých 150 korun. Personalista se domníval, že možná porušil firemní pravidla. Na hodinu ho propustil. Jenže lahve byly použité, ne majetkem firmy. A nevinný zaměstnanec ještě k tomu zrovna pracoval přesčas.
U dodržování pravidel na lámání pomyslného chleba často dochází v nestandardních situacích, na která firemní pravidla tak úplně nemyslela. Třeba když jinak spolehliví zaměstnanci kvůli závažným osobním důvodům potřebují volno. Ale dovolená je vyčerpaná a podle smlouvy nemají nárok na sick days. Přesto je nemusíte automaticky odmítat. Co jim nabídnout alespoň neplacené volno? Nebo možnost si chybějící hodiny nadpracovat jindy?
Co si z toho vzít? Nezapomeňte při jednání se zaměstnanci vždy brát v potaz kontext.
Chcete mít přehled, kolik zaměstnancům zbývá dovolené? Nebo byste jim rádi žádání o volno trochu usnadnili? Vyzkoušejte docházkový a HR systém Alveno. Chytré, moderní, cloudové řešení vaše zaměstnance nechá, aby si sami zadali, kdy by rádi dostali pauzu. Vy pak můžete jedním pohledem zkontrolovat, jak jim i ostatním vychází směny. A pokud všechno klapne, může jim šéf dovolenou přímo v systému rovnou také schválit.
Neměříte všem stejným metrem
Někdy se v práci poštěstí, že Vám kolega osobnostně sedne. Příjemně se s ním pracuje, rádi se sejdete na oběd, případně třeba i na pivo po práci… A pak je tady ta kolegyně z druhého patra, s níž se naopak sotva snesete. Tak se s ní pokud možno nebavíte, snad si toho nevšimla…
Osobní sympatie hrají svou roli v každém kolektivu. A protože jsou i HR manažeři jen lidé, jen těžko od nich lze očekávat, že se jim přátelství s kolegy zcela vyhnou. Jenže pokud je ovlivní po profesní stránce, je zaděláno na průšvih. Nedostatek nestrannosti je jednou z nejpalčivějších a nejnebezpečnějších výtek, které vůči HR zaměstnanci vznášejí. Rovné zacházení jim totiž garantuje i zákoník práce. Jak tedy zajistit, aby se Vám tato potíž vyhnula?
Klíčem k rovnému zacházení jsou pevně nastavené – a transparentní – procesy. Připravte si pro závažné situace, jako je třeba podezření na stalking, šikanu mezi zaměstnanci nebo bossing, vlastní mustr. Tipy, jak tyto jevy vypadají a jejich ukotvení v českém právu, najdete třeba v tomto článku.
Potom, třeba podle připraveného checklistu, v hlavních bodech postupujte vždy, kdy dojde k problému. Zaměstnanci tak budou mít jistotu, že se každému dostává stejného zacházení.
Nepůsobíte dostatečně kvalifikovaně
Personalista sedí na mnoha židlích. Chvilku koučuje, pak rozsuzuje spory, později zase odpovídá na otázky. Jenže co když zaměstnanci nevěří, že víte, o čem mluvíte?
Aby se vaše slova setkala s pozitivní odezvou, potřebujete lidi přesvědčit o svých odborných znalostech. Nejlépe z každé profese, na jejíž metaforickou židli pro danou chvíli usedáte.
Proto se neobejdete například bez základů pracovního práva a psychologie. A proto Vás čeká průběžné vzdělávání. Nejste si jisti, co všechno byste vůbec měli umět? Odpíchnout se můžete třeba od našeho článku (LINK Vzdělávání v HR) o vzdělávání pro HR.
Nejčastější dotazy
Na co si zaměstnanci nejvíce stěžují ohledně HR oddělení?
Zaměstnanci si nejvíce stěžují, když mají pocit, že se HR oddělení příliš drží zastaralých zásad a pravidel a řeší drobné problémy, místo aby se zabývalo většími problémy v organizaci.
Jak eliminovat nejčastější problémy, které s HR oddělením zaměstnanci mají?
Naslouchejte, vnímejte a nepodceňte sebevzdělávání.